LynnBlakeGolf Forums - View Single Post - Min första TGM lektion Thread: Min första TGM lektion View Single Post #8 03-03-2006, 01:21 PM henning Junior Member Join Date: Jan 2005 Location: Sweden Posts: 28 Hej Simon! Kul att du har lite frågor till mig. På din fråga om högerarmspositionen i uppställningen och hur det går till: Greppa klubban med höger hand. Låt greppet hamna i handflatan. Håll nu upp klubban framför dig så att klubban och höger underarm ligger på ett horisontellt plan. Höger överarm är inte på detta plan. Ta gärna hjälp av en spegel för att få detta bekräftat. Sänk nu denna strukturen till bollen. När du kopplat vänster arm till klubban och tittar dig själv i en spegel som är till höger om dig kommer du att se att höger arm ligger på samma plan som skaftet medans vänster arm inte gör det. Du kommer med andra ord se delar av vänster arm i spegeln. Skillnader mellan Swinger och Hitter: Geometrin är den samma för båda, fast fysiken är olika. Huvudsakliga skillnaden är att en "Swinger" använder sig av kroppsrotation och drar på så vis klubban igenom bollen (centrifugal kraft). En "Hitter" trycker klubban framför sig med hjälp av höger arm (muskelkraft). Om du vill att jag ska gå djupare måste du skaffa boken. Den sjunde utgåvan kommer ut i början av april. Vill du att jag skickar en till dig , så sänd mig ett meddelande. Kommer ta hem några dussin. På din fråga om central rotation: När du skapar rotation i kroppen skapas rörelsemängdsmoment. Detta rörelsemängdsmoment matas ut till klubban. Är det något som är oklart så fortsätt komma med frågor. Mvh, Henning G.S.E.M henning View Public Profile Send a private message to henning Find all posts by henning